Centrum pro rodinu Ráj z.s.
Pavlovice u Přerova

Montessori dílničky - ROSTEME SPOLEČNĚ

POKUD JSTE ZATÍM DÍLNIČKY NENAVŠTĚVOVALIPŘIHLÁSIT SE MŮŽETE ZDE 

PRO JIŽ PŘIHLÁŠENÉ MAMINKY:

NA JEDNOTLIVÉ LEKCE SE PŘIHLAŠUJTE KAŽDÝ TÝDEN V PONDĚLÍ  ZDE  POZOR ZMĚNA, Z PROVOZNÍCH DŮVODŮ  ZAČÍNÁME AŽ VE STŘEDU 11.10.

opr. MONTESSORI DÍLNIČKY ZÁŘÍ 2017

 

ROSTEME SPOLEČNĚ - TISK

INFORMACE PRO PŘIHLÁŠENÉ RODIČE

Milí rodiče, přihlásili jste se se svým dítětem do klubu ROSTEME SPOLEČNĚ aneb montessori dílničky pro rodiče s dětmi od 0-3 let. Dílničky jsou zaměřené na praktický život. Děti si při nich osvojí různé činnosti běžného života, které si vyzkouší v připraveném prostředí. Zahrnují cvičení koncipované tak, že dítěti pomáhá ovládat své tělo, koordinovat pohyby a manipulaci s předměty, a tak se děti stávají samostatnými. Tato cvičení vedou k rozvíjení hrubé i jemné motoriky a vedou děti k péči o sebe a své okolí.

V tomto věku dítě potřebuje poznat svět okolo sebe hlavně pomocí smyslů, vstřebat do sebe všechny poznatky o něm, aby je mohlo později analyzovat a využít. Pro tuto činnost jsou právě pomůcky vymyšlené Marií Montessori  ideální.

Jak pracovat s dítětem (nejen) na dílničkách

Již před návštěvou prvních dílniček (a klidně i před každou návštěvou), by rodič měl dítě k návštěvě motivovat a vysvětlit mu, co bude dělat a kam se jde. Je proto důležité, aby i rodič dopředu  alespoň tušil, co ho čeká (a minimálně si přečetl: Základní pravidla viz níže). Pokud bude rodič ctít základní pravidla, může radit/ pomoci i svému dítěti, aby pravidla respektovalo. Pokud rodič sám nebude pravidla dodržovat (samozřejmě nejsme stroje a není se čeho bát, pokud na něco zapomenete!), nemůže očekávat, že dítě bude vše samo chápat a bude se samo chovat podle pravidel.  Je naprosto přirozené, že malé děti (do cca 2let) jsou živější a neumí se tolik soustředit jako děti starší - mohou tedy mít touhu zkoumat více pomůcek najednou - ale právě od toho je tady rodič, aby nastavil dítěti pravidla a ukázal mu, jak se správně pracuje s pomůckami. Pokud si rodič není jistý, jak se s pomůckou pracuje, lektorka je vždy připravena pomoci a demonstrovat správný postup. Apelujeme na rodiče, aby se snažili postupovat přesně jako lektorka  -  má to své opodstatnění. Pokud dítě začne s pomůckou dělat jiné věci, než ty, které mu byly ukázány, je na rodiči do jaké míry nechá dítě konat podle jeho vůle. Pokud dítě nepracuje s pomůckou správně (zejména pokud s ní bouchá, atd.) rodič se snaží vlídně ale jasně dát dítěti najevo, že takto se s pomůckou nepracuje.

Základní pravidla Montessori dílničky

·         Chodíme pomalu.

·         Mluvíme tiše.

·         Vybírám pomůcky, u kterých lektor ukázal, jak se s ní pracuje. (kromě oblasti Sebevyjádření a čtecího koutku)

·         Vždy jenom jedna pomůcka.

·         S pomůckami pracujeme jemně.

·         Používáme obě ruce.

·         Dítě má možnost volby, zda pracovat na zemi či na stole. (Když chceme pracovat na zemi, použijeme kobereček.)

·         Vždy po sobě uklízíme. Pomůcku vrátíme zpět na její místo ve stejném stavu, v jakém byla, když jsme si ji vzali. (Rodiče si tedy pečlivě pamatují, v jakém stavu a na jakém místě pomůcka byla, aby mohli případně dítěti poradit kam ji  vrátit)

·         Jíme a pijeme u stolu.

Průběh lekce:

·         Chodba – děti i rodiče se vyzují a odloží kabáty na chodbě, tak aby v místnosti již nemuseli žádné oblečení odkládat.

·         Stoleček hned u dveří slouží k odložení pití, popřípadě drobné svačinky dítěte (ke které se může v průběhu dílniček vracet, je potřeba, aby se jídlo i pití konzumovalo právě u tohoto stolečku)

·         Elipsa – společné přivítání, ukázka pomůcek, společná práce na elipse (básničky, písničky, předčítání, sdílení, výtvarné či hudební tvoření)

·         Volná činnost – dítě si vybere pomůcku, u které již vidělo ukázku a odnese si ji oběma rukama buď na kobereček, nebo ke stolu, po dokončení pomůcku vrátí na stejné místo, v původním stavu. (Koncentrované dítě nevyrušujeme.) V rámci volné činnosti si může vybrat výtvarné aktivity (bez předchozí ukázky – ukázku předvede rodič) či strávit čas ve čtenářském koutku.

·         Úklid místa, rozloučení a odchod.

První dílničky za sebou  a co dál?

Někdy se stává, že první dílničky nedopadnou podle představ rodiče. Dítě není zvyklé na prostředí, kolektiv, pomůcky, nebo je nevyspalé, hladové a podobně -  prostě není správně nastaveno na práci s pomůckami, a proto běhá, nevydrží u aktivity, může se i vztekat. Je důležité, aby sám rodič analyzoval situaci a zkusil si uvědomit, co je toho příčina. Pokud je dítě hladové, může se najíst u stolečku, pokud je na něho doba dílniček dlouhá, nemusí už dál zůstávat a je možné se v klidu rozloučit a dítě může jít spokojeně domů spát. Je to na vás - rodičích, abyste své dítě poznali a vyhověli mu v jeho potřebách.

Pokud je dítě "od přírody temperamentní" sdělte to lektorce na začátku dílniček a bude se snažit najít pro vás vhodné rady.

Je nutné, aby k dítěti rodič přistupoval respektujícím způsobem, protože jinak dítě nebude respektovat rodiče.

Doporučujeme zájemcům přijít na informativní besedu, kde jsou vysvětleny přesně principy metody a mohou být zodpovězeny různé otázky.  V průběhu dílniček není bohužel moc času na podrobnější vysvětlení.

Cena permanentky (10 lekcí) 600 Kč

Možná i nárazová docházka 80 kč za lekci

Přivítáme i jednorázový příspěvek na pomůcky či manuální pomoc při výrobě nových aktivit.

Jsme na facebooku

Sms služba

sms

V Centru pro rodinný život v Olomouci se chtějí spolu s vámi modlit za vaše úmysly. Stačí poslat sms.

+420 731 731 800

2017 © Copyright | Všechna práva vyhrazena | Tvorba: GLIPS | Login | Administrace | rodiny.prerov@seznam.cz